Україна не потребує законодавчого регулювання діяльності колекторів, а зі зловживаннями на ринку стягнення простроченої заборгованості слід боротися іншими методами

ЦКП підготував висновок на проект Закону «Про особливості здійснення професійної діяльності з врегулювання простроченої заборгованості» (реєстр.№6417 від 26.04.2017р., автори н. д. Сидорович Р.М., Опанасенко О.В., Голуб В.В., Алєксеєв С.О.), який надіслав до Комітету Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя і до Міністерства юстиції України.

Наразі тема законодавчого регулювання діяльності колекторських компаній широко обговорюється у засобах масової інформації. Так, Судово-юридична газета нещодавно опублікувала статтю «Коллекторам могут расширить полномочия по взысканию долгов», в якій автор зробив спробу в узагальненому вигляді викласти думки прихильників ідеї прийняття «колекторського» закону та інші підходи до вирішення проблеми зі зловживаннями на ринку послуг із стягнення простроченої заборгованості.

Так, Центр комерційного права підтримує авторів законопроекту у намаганні запобігти таким зловживанням, коли недобросовісні кредитори за своїм одностороннім рішенням набувають право власності на предмет іпотеки або продають його будь-кому за несправедливо низкою ціною, в результаті чого боржник зненацька з’ясовує, що він вже не є власником свого житла і новий власник виселяє його разом із сім’єю на вулицю. Однак, на думку експертів ЦКП боротися з цими негативними явищами слід у інший спосіб, а саме: на законодавчому рівні скасувати право банків за своїм рішенням набувати право власності на предмет іпотеки, а також скасувати право банків самостійно продавати предмет іпотеки, адже такий продаж має відбуватися виключно виконавцем і виключно на аукціоні.

Що ж до фактів погроз життю і здоров'ю боржників, їх залякування, вторгнення в житло, поширення ганебних відомостей про боржників, незаконного використання відомостей, що становлять персональні дані, дзвінків у цілодобовому режимі, завуальованих погроз, психологічного тиску, введення в оману, до яких іноді вдаються недобросовісні колектори, які автори законопроекту наводять у якості обґрунтування необхідності його прийняття, то Центр комерційного права вважає, що боротися із цими негативними проявами слід шляхом притягнення винних до кримінальної відповідальності (за вимагання за статтею 189 Кримінального кодексу або за примушування до виконання чи невиконання цивільно-правових зобов'язань за статтею 355 Кримінального кодексу), до адміністративної відповідальності за дрібне хуліганство за статтею 173 Кодексу про адміністративні правопорушення або ж до цивільної відповідальності шляхом стягнення збитків.